Poznaj komfort Cyfrowego NIEzmęczenia Wzroku! Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
piątek, 22 grudnia 2017 13:13

Poznaj komfort Cyfrowego NIEzmęczenia Wzroku!

Szybkie tempo życia sprawia, że urządzenia elektroniczne stają się nieodłącznym elementem codzienności. Stanowią centrum zarządzania naszym światem – to komfort, z którego nie chcemy rezygnować. Jednocześnie – nie pozostają bez wpływu na nasze zdrowie. Dlatego powstała akcja Cyfrowe NIEzmęczenie Wzroku, której celem jest przeciwdziałanie syndromowi cyfrowego zmęczenia wzroku i poprawienie jakości życia w cyfrowej rzeczywistości. Inicjatorem programu jest jeden ze światowych liderów w produkcji soczewek kontaktowych, firma CooperVision.


Dzwoni telefon. Nie, to poranny budzik. Od rana sprawdzasz maile, media społecznościowe. W pracy – jeszcze więcej elektronicznych wiadomości, prezentacje, arkusze kalkulacyjne. W międzyczasie przeglądasz portale plotkarskie, oglądasz zabawne filmiki. Komunikujesz się ze znajomymi, przesyłasz zdjęcia, lajkujesz posty. Wieczorem seans filmowy lub maraton ulubionego serialu przed telewizorem. Szybki sms. Dzwoni telefon. Nie, to znowu budzik. Sprawdzasz maile... Znasz to? Cyfryzacja opanowała nasze życie, w każdym jego aspekcie. Nie jesteśmy w stanie funkcjonować bez ekranów. Nie chcemy się ograniczać, ani tracić kontaktów z bliskimi. Chcemy się rozwijać, eksplorować, poznawać nowych ludzi, być na bieżąco. Dlatego każdego dnia, nieustannie wpatrujemy się w ekrany laptopów, tabletów, smartfonów i telewizorów. Rezygnujemy z drukowanych książek i prasy, na rzecz wersji elektronicznych. Choć lubimy takie życie i sami je wybieramy, to – jak wskazują badania – aż 8 na 10 młodych osób, należących do pokolenia millenialsów, skarży się na symptomy wskazujące na przemęczenie oczu, związane z korzystaniem z urządzeń cyfrowych . Syndrom przeciążenia wzroku dotyczy również innych grup wiekowych, szczególnie starszych pracowników biurowych.

Cyfrowe Zmęczenie Wzroku

Syndrom Cyfrowego Zmęczenia Wzroku (CZW), inaczej syndrom widzenia komputerowego, to rodzaj przemęczenia wzroku, który zaczął być diagnozowany wraz z upowszechnieniem się komputerów osobistych. Z uwagi na intensywny rozwój i digitalizację coraz większych obszarów życia, jesteśmy niemal skazani na doświadczenie tego zjawiska. Wskutek długotrwałego patrzenia na ekran z bliskiej odległości, dochodzi bowiem do przeciążenia mięśni rzęskowych oka, co może prowadzić do pojawienia się cyfrowego zmęczenia wzroku.
Pośród najczęstszych objawów CZW wymienia się: suchość, bolesność i podrażnienie oczu, nadmierne łzawienie, zamazane lub podwójne widzenie, zwiększoną wrażliwość na światło, trudności w skupianiu wzroku, powolną akomodację oka (dostosowanie się oka do oglądania przedmiotów znajdujących się w różnych odległościach), a także ból głowy oraz ból w szyi, ramionach lub plecach. Istnieje jednak szereg sposobów, które pomagają łagodzić objawy zmęczenia wzroku.

Sposoby na Cyfrowe NIEzmęczenie Wzroku

W ciągu dnia, podczas długiego korzystania z urządzeń cyfrowych, zaleca się regularne (co 20 minut) spoglądanie na przedmioty znajdujące się w oddali (ok. 6 metrów) i utrzymanie na nich wzroku przez 20 sekund. W celu złagodzenia objawów zmęczenia oczu, ekspert ogólnopolskiej akcji informacyjno-edukacyjnej „Cyfrowe NIEzmęczenie Wzroku”, optometrysta dr Wojciech Kida, zaleca aby pamiętać również o:
• utrzymaniu odpowiedniego dystansu i kąta między monitorem a swoimi oczami,
• częstym mruganiu,
• robieniu dłuższych odpoczynków od urządzeń cyfrowych,
• konsultacji ze specjalistą i korekcji wady wzroku, jeśli taka występuje,
• zakupie unikalnych soczewek kontaktowych od CooperVision z zaawansowanym systemem optycznym Digital Zone Optics™, który pozwala łagodzić dolegliwości związane z obciążeniem wzroku i akomodacją u osób, które przez długi czas skupiają wzrok na ekranie urządzenia elektronicznego, znajdującego się w bliskiej odległości.
Praktyczna wiedza na temat walki z CZW, znajduje się na stworzonej specjalnie na potrzeby programu, stronie internetowej: www.cyfroweniezmeczeniewzroku.pl.  Wskazówki na temat łagodzenia dolegliwości oraz najnowsze informacje na temat kampanii są także dostępne w mediach społecznościowych.

/źródlo - /