Jak wspierać naturalny rozwój dziecka, bez nadmiernego obciążania go obowiązkami? |
Wpisany przez S.Z. |
poniedziałek, 27 listopada 2017 10:43 |
Jak wspierać naturalny rozwój dziecka, bez nadmiernego obciążania go obowiązkami?Każdy rodzic chce, by jego dziecko rozwijało się jak najlepiej i umiało jak najwięcej – by dobrze się uczyło, zapamiętywało szkolny materiał oraz nabywało inne, pozaszkolne umiejętności. Dlatego oprócz planu lekcji, grafik niejednego ucznia wypełniony jest licznymi zajęciami dodatkowymi. Jednak musimy pamiętać, że dziecko potrzebuje też odpoczynku, by nabrać sił do kolejnych aktywności. Ekspert radzi, jak najlepiej wspierać naturalny rozwój dziecka, zachowując równowagę i zdrowy balans między nauką, zabawą i relaksem.
Szkoła, odrabianie lekcji, zajęcia dodatkowe – to wszystko zajmuje dzieciom dużo czasu. Bywa, że niewiele zostaje go na odpoczynek, który także jest ważnym elementem ich rozwoju. Powinny zatem móc się w ciągu dnia bawić i relaksować. Mamy zapytane przez markę Lubella o naturalne potrzeby swoich pociech wymieniły m. in. chęć do leniuchowania. Chętnie oddaje mu się 31% dzieci. I nie ma w tym – jak podkreśla ekspert – nic złego. Komentuje Anna Słaboń, psycholog, dyplomowany coach i ekspert współpracujący z marką Lubella Mlekołaki – Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym potrzebują odpoczynku i swobody. Rozpoczynanie przygody z zajęciami dodatkowymi (z intencją stymulowania rozwoju dziecka) może wiązać się nie tylko z ograniczaniem tej swobody, ale także wprowadzaniem takiego elementu edukacji, na który nie każde dziecko w tym wieku jest gotowe. Rodzice czasem nie wierzą, że potrafią w „wartościowy” sposób spędzać czas ze swoim dzieckiem, albo myślą że ta ich własna forma spędzania czasu jest „niewystarczająco dobra”. Stąd pomysł na dodatkowe zajęcia pod okiem różnych ekspertów. Dzieci potrzebują jednak także relacji, wspólnie spędzanego czasu, nawet tylko obok rodziców. Dodatkowe zajęcia uczą dzieci funkcjonowania w grupie oraz różnych pożytecznych umiejętności. W nadmiarze – zabierają dzieciom możliwość dowiedzenia się, czego one same naprawdę chcą, co lubią i co leży w ich naturze. Do takich pytań i odkryć potrzebny jest czas, przestrzeń, swoboda. Zbyt napięty grafik może sprawić, że dziecko będzie „dobrze funkcjonowało” na zajęciach i jednocześnie niewiele będzie wiedziało o sobie – kim jest i co lubi robić?
/źródło - / |