Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy? Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
środa, 04 października 2017 10:19

Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy?

Miłośnicy zakupów w internecie chętnie polują na okazje cenowe. Jednak zwracając uwagę wyłącznie na cenę, można szybko stać się ofiarą fałszywego sklepu internetowego. Dotyczy to przede wszystkim designerskich ubrań i mebli oraz sprzętu elektronicznego. Trusted Shops, firma oferująca gwarancję zwrotu pieniędzy klientom sklepów internetowych, radzi w jaki sposób szybko rozpoznać, czy mamy do czynienia z nieuczciwym sprzedawcą.


 

Korzystając z serwisów do porównania cen można zaoszczędzić znaczną kwotę, ale niekiedy w pogoni za najniższą ceną trafiamy na strony fałszywych sklepów. Po kilku kliknięciach i przedpłacie jest już za późno – pieniądze stracone, a produktu prawdopodobnie nigdy nie dostaniemy. Coraz częściej klienci stają się ofiarą „sklepów-pułapek”, prowadzonych przez świetnie przygotowanych internetowych naciągaczy. Tak było m.in. w przypadku popularnego urządzenia kuchennego Thermomix albo markowych butów sportowych w „promocyjnych cenach” z serwisu oryginalneobuwie.com. Oszuści oferowali produkty po bardzo przystępnych cenach, przyciągając uwagę wielu potencjalnych nabywców. Dlatego konsumenci powinni z ostrożnością podchodzić do wyjątkowo korzystnych ofert. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, należy dokładnie przeanalizować zamieszczone przez sklep internetowy informacje i sprawdzić, czy nie ma w nich czegoś podejrzanego.

1. Podejrzane informacje o sprzedawcy

Dane identyfikujące sprzedawcę muszą być łatwo dostępne i przejrzyste. Jeśli takie informacje nie są opublikowane na stronie sklepu lub są trudne do odnalezienia, jest to poważny sygnał do zachowania ostrożności. Jeżeli po przeanalizowaniu strony e-sklepu nie jesteśmy w stanie zweryfikować, kto tak naprawdę jest sprzedawcą i odpowiada z tytułu umowy sprzedaży, bezpieczniej będzie wybrać inny sklep.

2. Otwarty termin dostawy

Jeśli przy opisie produktu dodano małą czcionką informację „terminy dostawy są niewiążące”, warto mieć się na baczności. Zgodnie z przepisami termin dostawy powinien zostać wyraźnie określony. Ewentualny dłuższy czas dostawy powinien zostać jednoznacznie wskazany bezpośrednio przy produkcie. Na portalach aukcyjnych jest dużo sprzedawców oferujących produkty, które nie są wysyłane z Polski tylko z zagranicy (często z Chin). Wydłuża to oczywiście proces dostawy, a w niektórych przypadkach może również oznaczać obowiązek opłacenia cła.

3. Niejednoznaczne ceny oraz płatność z góry bez ochrony kupującego

Informacje o cenach powinny jasno wskazywać cenę brutto danego towaru (tj. z podatkiem VAT) oraz czy należy doliczyć koszt wysyłki lub jakiekolwiek inne dodatkowe koszty. Jeśli koszty wysyłki nie zostały określone lub ich obliczenie jest niejasne, należy liczyć się z nieprzyjemnymi niespodziankami. Dobrym znakiem uwiarygadniającym ofertę sklepu jest objęcie usługą ochrony kupującego płatności „z góry”. Taką ochronę oferuje np. Trusted Shops. Rozwiązanie to pozwala uniknąć utraty pieniędzy w razie braku dostawy towaru.

4. Niewystarczająca ochrona danych osobowych

Brak dbałości o ochronę danych osobowych to kolejna ważna wskazówka. Jeśli ochrona danych jest traktowana po macoszemu lub w ogóle nie poinformowano o niej w regulaminie lub polityce prywatności, może to oznaczać, że sprzedawca nie chroni odpowiednio naszych danych. W szczególności należy zwrócić uwagę czy dokonywanie płatności w sklepie odbywa się za pomocą połączenia szyfrowanego. Wówczas w pasku adresowym przeglądarki widoczny powinien być element „https” oraz symbol zamkniętej kłódki.

5. Niezgodne z prawem ograniczenia prawa do odstąpienia od umowy

Od umowy zawartej w internecie (oprócz kilku wyjątków przewidzianych w ustawie o prawach konsumenta) można odstąpić w terminie 14 dni bez podawania przyczyny i zwrócić towar do sklepu. Należy zachować ostrożność, gdy sprzedawca próbuje ograniczyć to prawo, np. wymagając, aby zwracany towar był obowiązkowo w oryginalnym opakowaniu lub wyłączając możliwość zwrotu niektórych kategorii produktów mimo braku odpowiedniej podstawy w obowiązujących przepisach.

6. Warunki zapisane małym drukiem i klauzule niedozwolone

Jest to nieprzyjazne wobec konsumentów, a nawet zabronione ustawowo, a mimo to niektórzy sprzedawcy próbują pogorszyć sytuację prawną swoich klientów za pomocą klauzul w regulaminie sklepu. Postanowienia takie jak „przesyłka na ryzyko nabywcy” lub „szkody transportowe należy zgłaszać niezwłocznie i po uprzednim sporządzaniu protokołu szkody” są niedozwolone.

7. Negatywne opinie

W przypadku mniejszych sklepów warto sprawdzić jakie informacje o sklepie pojawiają się w internecie. Często na forach można znaleźć negatywne opinie, które uchronią przed zakupem u nierzetelnego sprzedawcy. Ponadto, jeśli sklep internetowy daje klientom możliwość bezpośredniego wystawienia oceny oraz wyświetla je na swoich stronach — np. za pomocą systemu opinii Trusted Shops — warto dokładnie przyjrzeć się informacjom o serwisie i ofercie sprzedawcy.

8. Znaki jakości i gwarancja zwrotu pieniędzy

W ustaleniu wiarygodności e-sklepu pomocne mogą okazać się również znaki jakości przyznawane sprzedawcy przez niezależne podmioty po spełnieniu określonych kryteriów. Warto również wybrać sklep oferujący kupującym gwarancję zwrotu pieniędzy, dzięki której odzyskamy wpłacone pieniądze w przypadku braku otrzymania zamówionego towaru. W przypadku aptek prowadzących również wysyłkową sprzedaż produktów leczniczych istnieje na obszarze UE obowiązek publikacji na stronie internetowej europejskiego logo bezpieczeństwa. Służy ono jako potwierdzenie dla nabywców, że sprzedawca jest legalnie działającym podmiotem.


O firmie Trusted Shops
Trusted Shops to europejska firma oferująca kompleksowe rozwiązania budujące zaufanie do zakupów w sieci. Od momentu założenia firmy w 1999 w Kolonii certyfikaty Trusted Shops uzyskało ponad 20 000 sklepów internetowych. Audyt ekspercki, któremu poddawani są sprzedawcy internetowi, uwzględnia szczegółowe kryteria, takie jak wypłacalność, przejrzystość cen, obsługa klienta oraz ochrona danych. Do sklepów certyfikowanych przez Trusted Shops należą takie znane firmy jak 5.10.15, Meble Abra, EuroFlorist, Neo24.pl, Cyfrowe.pl i wiele innych. Dzięki połączeniu audytu eksperckiego, ochrony kupującego oraz systemu opinii, Trusted Shops oferuje kompleksowy pakiet usług budujących poczucie bezpieczeństwa wśród konsumentów.

 

/źródło - /

Poprawiony: środa, 04 października 2017 10:33