Dobry optyk umie powiedzieć "nie"... Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
wtorek, 14 marca 2017 09:31

Dobry optyk umie powiedzieć „nie" – czyli kilka słów o wizycie u profesjonalisty 

Typowe techniki sprzedażowe, zachwalanie każdego słowa klienta, próba realizacji wszystkich pomysłów zainteresowanego, podsumowana zdaniem „będzie pan zadowolony” – to „niestety” nie są cechy dobrego optyka. Mimo, iż osoba poszukująca okularów bezpośrednio po takiej wizycie będzie w pełni usatysfakcjonowana, to później może to oznaczać dla niej problemy – z tak wybranymi okularami. Profesjonalnego, godnego polecenia optyka możemy poznać m.in. po tym, że wie, kiedy powiedzieć „nie” klientowi, jeśli jego pomysły mogą być niekorzystne dla komfortu widzenia.

Jak zacząć?

Etap wyboru optyka to podstawa do zweryfikowania jego kompetencji Zatem pierwszym krokiem w celu znalezienia profesjonalisty powinno być sprawdzenie kwalifikacji naszego potencjalnego specjalisty. Warto to zrobić telefonicznie lub mailowo. Często w salonie optycznym kierujemy się „regułą autorytetu”, czyli osobę w salonie optycznym (w odpowiednim otoczeniu i z odpowiednim wizerunkiem) obdarzamy dużym zaufaniem w kontekście zdrowia, nawet jeśli nie mamy ku temu dodatkowych argumentów – niczym aktora przebranego za lekarza w reklamie produktów farmaceutycznych. Niestety rzeczywistość jest dużo bardziej brutalna i brak regulacji prawnych zawodu optyka pozwala prowadzić salony osobom bez odpowiednich kwalifikacji. Ponadto, niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że obecnie kompetentny optyk zdobywa swoje kwalifikacje nie tylko tradycyjną drogą rzemieślniczą (w zakresie podstawowej wiedzy z optyki czy też materiałoznawstwa), ale także w szkołach policealnych oraz na wyższych uczelniach na poziomie licencjatów. Program ich kształcenia obejmuje również wiedzę medyczną, podstawy fizjologii i anatomii układu wzrokowego. Poszerza to znacznie zakres ich wiedzy i kompetencji oraz umożliwia wnikliwą analizę przyczyn niedostatków dobrego widzenia oraz pozwala na precyzyjne dopasowanie i dobór rodzaju soczewek i ich montażu, a także odpowiedniej dla nich oprawy.

Kiedy cieszyć się z odmowy optyka?

Wysokie kwalifikacje optyka powinny przejawiać się przede wszystkim w indywidualnym podejściu do każdej osoby odwiedzającej salon. Dobrze przygotowany, czyli wykształcony i doświadczony optyk potrafi zadać właściwe pytania pacjentowi i w razie potrzeby współpracując z innymi specjalistami (np. okulistą), doradzić jakie należy podjąć kroki, aby rozwiązać dany problem. Dla profesjonalnego optyka ważna jest wiedza o stylu życiu przyszłego „okularnika”. Jest ona istotna nawet wtedy, kiedy optyk wykonuje okulary na podstawie recepty, z którą przychodzi klient. Obowiązkiem optyka jest zatem przeprowadzenie wywiadu z klientem, który pozwoli na pogłębienie informacji o jego codziennych zwyczajach, zainteresowaniach oraz rodzaju wykonywanej pracy. Wszystkie te informacje są bardzo ważne dla wyboru odpowiednich opraw, rodzaju soczewek i sposobu ich montażu. Aby uzyskać pełen obraz, specjalista powinien zapytać także o ewentualne genetyczne wady wzroku, występujące w rodzinie pacjenta.
Na rynku dostępnych jest bardzo wiele salonów optycznych i w tych mniej profesjonalnych klienta traktuje się tak, by jak najszybciej sprzedać mu okulary, często koncentrując się wyłącznie na modzie i aspektach estetycznych – mówi Marek Jakubowicz, optyk i optometrysta, wiceprezes Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. – To oczywiście bardzo ważny element, wszak oprawki będą stanowiły stały element naszego wizerunku. Jednakże czasami preferowane przez klienta rozwiązania nie idą w parze z poprawnością korekcji lub nie są dostępne „od ręki” w salonie optycznym – wtedy profesjonalista powinien poinformować o tym, co według niego jest najkorzystniejszym rozwiązaniem. Należy pamiętać, iż dobre okulary cechują się nie tylko zgodnymi z receptą soczewkami i modnymi oprawkami, ale także tak indywidualnymi aspektami, jak usytuowanie mostka (tzw. „wysokość mostka”) na nosie osoby je noszącej czy też uwzględnienie innych odrębnych szczegółów anatomicznych głowy i twarzy. Uwzględnienie tych detali ma istotny wpływ na dobrą jakość widzenia – dodaje.
Bez zaufania ta profesja nie istnieje. Optyk to nie jest zwykły sprzedawca. Optyk to osoba, która powinna wykazać się umiejętnością rozmowy o potrzebach wzrokowych osoby, która do niego przychodzi – stwierdza Paweł Szczerbiński, optyk i optometrysta, ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. – Powinniśmy również zdawać sobie sprawę z faktu, że jeżeli kupujemy okulary u sprzedawców, którzy nie są optykami, a ich produkty znajdujemy m. in. na straganach lub w marketach, ryzykujemy zdrowiem naszych oczu – dodaje.
Podsumowując, profesjonalnego optyka możemy poznać po jego wykształceniu i umiejętności prowadzenia rzeczowej i wnikliwej rozmowy z klientem. Taki specjalista posiada odpowiednią wiedzę na temat korekcji wad wzroku, pełną orientację w optycznej ofercie rynkowej, powinien znać i rozumieć charakterystykę i przeznaczenie różnorodnych soczewek okularowych. Powinien też umieć zidentyfikować różnorodne właściwości opraw okularowych pod względem ich zastosowania w poszczególnych okolicznościach. Oczywiście powinien posiadać także umiejętności warsztatowe w zakresie montażu i naprawy okularów.
Więcej informacji na temat wad wzroku, sposobów ich korekcji oraz specjalistycznych badań można znaleźć w filmach edukacyjnych Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej, zrealizowanych pod merytorycznym patronatem Wydziału Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, z udziałem optyków, optometrystów i okulistów. Materiały dostępne są pod adresem: http://www.krio.org.pl/filmy-edukacyjne


Dodatkowe informacje:
Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna (KRIO) – organizacja samorządu zawodowego, zrzeszająca obecnie 6 cechów optycznych, których członkowie prowadzą około 900-set salonów, sklepów czy też usługowych pracowni optycznych. Jej początki sięgają lat siedemdziesiątych XX wieku, kiedy to środowisko optyków miało swoją reprezentację w ramach Komisji Branżowej usytuowanej przy ówczesnym Centralnym Związku Rzemiosła (CZR), a od 1996 r działający pod nazwą Związek Rzemiosła Polskiego (ZRP).
Jednym z fundamentalnych warunków, pozwalających na przynależność do Cechu Optycznego, jest posiadanie kwalifikacji zawodowych i co najmniej trzyletni staż pracy. Ponadto, jednym z podstawowych dokumentów obowiązujących osoby zrzeszone w cechach optycznych jest Kodeks Etyczno-Zawodowy Optyka. W ten sposób KRIO bierze na siebie część odpowiedzialności za działanie zrzeszonych optyków, dając tym samym świadectwo ich umiejętnościom i kompetencjom.
KRIO systematycznie szkoli zrzeszonych optyków, współpracując w tym zakresie z ośrodkami akademickimi, takimi jak: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, Uniwersytet Warszawski, jak też Politechnika Wrocławska.
Więcej informacji: www.krio.org.pl

 

/źródło - /

Poprawiony: wtorek, 14 marca 2017 09:41