Kampania Drugie Życie po raz dziewiąty! Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
czwartek, 27 października 2016 09:48

Kampania Drugie życie po raz dziewiąty!


26.10 był Światowy Dzień Donacji i Transplantacji. Szkoły z 4 województw będą promować transplantację.
Transplantolodzy biją na alarm - wciąż brakuje dawców organów, a liczba osób czekających na przeszczepienie rośnie. Obecnie na nowe życie czeka 1707 osób (Poltransplant, wrzesień 2016). To dla nich młodzież w jesiennej edycji kampanii - z Wielkopolski i Dolnego Śląska oraz na wiosnę - na Śląsku i Podkarpaciu - będzie promować ideę świadomego dawstwa narządów. Jutro (środa, 26.10.2016), w Światowym Dniu Donacji i Transplantacji, oficjalnie wystartuje kampania społeczna Drugie życie. Do akcji przystąpi łącznie niemal 100 szkół ponadgimnazjalnych z całego kraju.

Alarmujące statystyki
O potrzebie promowania idei transplantacji najdobitniej mówią liczby. Statystyki prowadzone przez Poltransplant, Centrum Organizacyjno-Koordynacyjne ds. Transplantacji w Polsce, są alarmujące. Do września br. w Polsce przeszczepiono 723 nerki, podczas gdy na ten organ w kolejce nadal czeka ponad 1000 osób. Takich operacji, ratujących zdrowie i życie pacjentów mogłoby być dużo więcej, przeszkodą jest jednak brak organów do transplantacji. „To już dziewiąta edycja kampanii w Wielkopolsce. Mogłoby się wydawać, że temat transplantacji jest już tak dobrze omówiony, że nie powinniśmy się martwić o świadomość społeczną i poziom wiedzy na ten temat, a w konsekwencji o los pacjentów czekających na przeszczepienie. Patrząc jednak na statystyki, trzeba powiedzieć sobie jasno - edukacja jest stale potrzebna. Nie można sobie odpuścić nawet na chwilę." - mówi dr hab. n. med. Maciej Głyda, Wojewódzki Konsultant w dziedzinie Transplantologii Klinicznej, główny ekspert medyczny kampanii w Wielkopolsce. „Musimy pamiętać, że jeden dawca może ocalić życie czterem osobom, a kolejnym czterem to życie wydłużyć. Cieszę się, że po raz pierwszy w województwie dolnośląskim będziemy prowadzić kampanię Drugie życie, która właśnie taką świadomość wśród młodych ludzi i w naszym społeczeństwie ma budować." - zaznacza dr n. med. Dorota Kamińska z Kliniki Nefrologii i Medycyny Transplantacyjnej Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu, ekspert medyczny kampanii na Dolnym Śląsku.


1707 - człowiek, nie liczba
Po konferencjach prasowych w Poznaniu i we Wrocławiu, młodzież biorąca udział w akcji rozda po 1707 oświadczeń woli w obu miastach. Oświadczenia woli to symboliczny kartonik, którego wypełnienie oznacza zgodę na oddanie narządów do transplantacji. Liczba jest nieprzypadkowa - tylu pacjentów czeka obecnie w kolejce po nowy organ (niemal 200 osób więcej niż przed rokiem), najwięcej - 1035 - na nerkę. "1707, 1035 to nie są liczby - to konkretni, prawdziwi ludzie, którzy balansują na granicy życia i śmierci. Byłam na ich miejscu i wiem z jaką nadzieją czeka się na telefon, aby w słuchawce usłyszeć - jest dla Pani nowy organ. To naprawdę budujące, że dla tych pacjentów - wszystkich razem i każdego z osobna - młodzież będzie promować transplantacje." - dodaje Renata Maternik, pacjentka z Poznania, która od zmarłego dawcy otrzymała nowe serce. Na spotkaniu był też obecny Piotr Borowy, który od pół roku dializuje się w oczekiwaniu na nową nerkę. Inauguracja odbyła się w jego dawnej szkole – Technikum Inżynierii Środowiska i Agrobiznesu w Poznaniu. Wrócił do niej po 26 latach po to by podziękować młodzieży za pracę na rzecz transplantacji i osób czekających na przeszczep w całej Polsce. To dla niego i 1706 innych, którzy pragną swego drugiego życia przez najbliższe kilka miesięcy, aż do maja 2017r. młodzi ludzie będą wymyślać i przeprowadzać własne akcje promujące ideę świadomego dawstwa narządów. Od organizatorów akcji uczniowie otrzymają poza wiedzą teoretyczną (w listopadzie eksperci akcji będą szkolić młodzież w zakresie prawnych, medycznych i etycznych aspektów transplantacji) także komplet materiałów promocyjnych: oświadczenia woli, koszulki, banery, filmy edukacyjne, broszury, wpinki i naklejki. O tym, jak będzie wyglądała kampania, zdecydują sami uczniowie.

Szkoły chętne do pracy
Kampania Drugie życie każdego roku cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony szkół ponadgimnazjalnych i samej młodzieży. W tym roku włączy się do niej blisko 100 szkół. "To dla nas bardzo ważne, aby o idei transplantacji rozmawiać w coraz szerszych środowiskach. Z jednej strony jesteśmy dumni, że do kampanii przystępują te województwa, które dobrze znają naszą akcję - jak np. po raz 9. Wielkopolska. Szczególnie jednak doceniamy te regiony, które zdecydowały się w akcji wziąć udział po raz pierwszy - jak województwo dolnośląskie." - tłumaczy dr Teresa Dryl-Rydzyńska, dyrektor generalny Fresenius Medical Care Polska, organizator akcji.


Historia
Pierwsza edycja kampanii Drugie życie wystartowała w roku szkolnym 2008/2009. Od tego czasu, wzięło w niej udział ponad 250 tys. uczniów z 660 szkół. W ośmiu województwach (wielkopolskie, małopolskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, śląskie, podkarpackie i łódzkie) młodzi ludzie rozdali ponad 820 tys. oświadczeń woli, a zwycięzcy wsparli czekami charytatywnymi kilkadziesiąt osób i instytucji. W edycji jesiennej do akcji poza Wielkopolską przystąpił także Dolny Śląsk, w edycji wiosennej kampania odbędzie się także na Śląsku
i Podkarpaciu.


Organizatorzy i patroni akcji
Organizatorem akcji jest Fresenius Medical Care Polska. Kampania Drugie życie jest elementem rządowego programu „Partnerstwo dla Transplantacji” w Wielkopolsce i Małopolsce. W skali kraju kampanii Drugie życie patronują ks. abp Wojciech Polak - Prymas Polski, prof. Lech Cierpka - Krajowy Konsultant w dziedzinie Transplantologii Klinicznej, Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Donacji Narządów, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych, Polskie Stowarzyszenie Sportu po Transplantacji, Stowarzyszenie "Życie po przeszczepie", Polska Federacja Pacjentów DIALTRANSPLANT oraz Polska Unia Medycyny Transplantacyjnej. W każdym województwie akcji patronują lokalne władze samorządowe, kościelne oraz regionalne media.

/źródło - PerpetuumMedia PR/