Jak zadbać o wizerunek dziecka w sieci? O zjawisku sharentingu Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
poniedziałek, 25 kwietnia 2016 12:18

Jak zadbać o wizerunek dziecka w sieci? O zjawisku sharentingu


Każdy dumny rodzic lubi chwalić się zdjęciami swoich dzieci, a media społecznościowe znacznie im to ułatwiły. Choć w dobie Internetu jest to zupełnie naturalny proces, niektórzy rodzice robią to zbyt pochopnie i bez selekcji. Ponad ¾ rodziców przyznaje, że zna osoby, które zdecydowanie zbyt często dzielą się zdjęciami swoich pociech w sieci, nie zważając na zagrożenia i konsekwencje. O czym musimy pamiętać, udostępniając zdjęcia dziecka w sieci i jak inaczej utrwalać wspomnienia maluchów?


 

Zjawisko nadmiernego i bezrefleksyjnego epatowania zdjęciami dzieci w social mediach doczekało się już nawet swojego pojęcia: sharenting (połączenie słów share i parenting). Rodzice często zapominają, że to, co raz wrzucimy do sieci, pozostaje tam na zawsze, a do tego może łatwo dostać się w niepowołane ręce. Aż 27% rodziców deklaruje, że zna kogoś, kto publikuje nieodpowiednie zdjęcia dziecka np. podczas kąpieli.
Największe natężenie sharentingu mogliśmy zaobserwować na początku rozwoju mediów społecznościowych – zauważa Paulina Burzyńska, Manager serwisu empikfoto.pl. – Obecnie rodzice są coraz bardziej świadomi konsekwencji tego zjawiska, o czym świadczy fakt, że zdjęcia utrwalane na papierze szybko powracają do łask w bardziej niekonwencjonalnej formie, np. rodzinnych fotoksiążek. W ten sposób rodzice nie tylko zapobiegają negatywnym konsekwencjom sharentingu, ale też sprawiają, że wspomnienia zyskują unikalną oprawę i stają się trwalsze.


Jakie są konsekwencje sharentingu?
• Brak pewności, gdzie i przez kogo zostanie wykorzystane zdjęcie dziecka. Takie zdjęcia i filmy może obejrzeć każdy, w tym internetowi oszuści czy przyszli pracodawcy.
• Przykre konsekwencje w przyszłości. Dziecko w okresie niemowlęcym nie ma wpływu na to, jak jego wizerunek kreują rodzice. Wstydliwe zdjęcia mogą odbić się nie tylko samopoczuciu późniejszego nastolatka, ale też spotkać się z nieprzyjemnościami ze strony rówieśników.
• Zdjęcia tracą na wartości i irytują znajomych. Powszechnie i w nadmiernej ilości publikowane zdjęcia tracą swój wyjątkowy charakter i przestają być interesujące dla znajomych, którzy mogą się wręcz czuć nimi znużeni.


Dziel się rozważnie!
Nie ma nic złego w dzieleniu się zdjęciami dzieci z przyjaciółmi i rodziną w Internecie. Jednak to, czym powinniśmy się kierować podczas udostępniania takich zdjęć to przede wszystkim mądra selekcja i zdrowy rozsądek.
Po pierwsze, nigdy nie udostępniajmy nagich zdjęć swoich dzieci, podobnie jak daty urodzenia, adresu domu, czy szkoły – mówi Piotr Oleksy, Wiceprezes Fundacji Bezpieczniej w Sieci. – Po drugie, uważajmy na to, kogo dodajemy do znajomych i obserwujących w social mediach. Nie akceptujmy zaproszeń od nieznajomych i fikcyjnych profili. Po trzecie, informacje jakie udostępniane są na Facebooku, są domyślnie publiczne, czyli mogą zobaczyć je wszyscy. W przypadku zdjęć o intymnym charakterze należy zadbać o to, aby były widoczne tylko dla najbliższego kręgu znajomych wybierając odpowiednie opcje w zakładce „Prywatność”.
Media społecznościowe to jak najbardziej miejsce na zdjęcia neutralne – np. z ważnych uroczystości w życiu dziecka, podróży czy sportowej rozgrywki. Jednak bardziej intymne i prywatne warto zachować tylko dla siebie i rodziny. Z taką inicjatywą wychodzi serwis empikfoto.pl, który umożliwia samodzielne tworzenie personalizowanych Fotoksiążek i Fotogadżetów przy użyciu własnych zdjęć.


O empikfoto.pl:
empikfoto.pl to lider i pierwsza w Polsce platforma internetowa wyspecjalizowana w usługach fotograficznych i jednocześnie największy serwis oferujący produkty w pełni personalizowane. W ofercie empikfoto.pl znajdują się m.in. odbitki, fotoksiążki, fotokalendarze, fotokubki, a także obrazy i plakaty. Serwis daje możliwość darmowej dostawy produktów do ponad 230 salonów sieci Empik. empikfoto.pl istnieje na polskim rynku już od 2004 roku i jest częścią Grupy Empik.
Zarówno platformą www.empikfoto.pl, jak i sklepem www.empik.com zarządza spółka Empik E-commerce. Wieloletnie doświadczenie i wiedza Empik E-commerce na temat specyfiki polskiego rynku e-commerce, przekładają się na dynamikę rozwoju marki empikfoto.pl i empik.com oraz na silny związek z Klientami. Spółka Empik E-commerce należy do portfela funduszu Empik Media & Fashion S.A., notowanego na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

/źródło - /

Poprawiony: poniedziałek, 25 kwietnia 2016 12:27