Czego w przedszkolu uczą się 3, 4, 5 - latki? |
Wpisany przez Anna Olędzka - Bukowska |
poniedziałek, 21 stycznia 2013 17:15 |
Czego w przedszkolu uczą się 3-latki, 4-latki i 5-latki?
Programy przedszkolne oparte są na „Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego”, uwzględniają wiek rozwojowy dzieci i wynikające z tego potrzeby. * wspomaganie dzieci w poznawaniu przez nich świata oraz kształtowania czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennym życiu u w dalszej edukacji. Warto pamiętać, iż dzieci w wieku przedszkolnym są już przygotowane do funkcjonowania poza domem a działania skierowane do tej pory na zaspokojenia własnych potrzeb nastawione są teraz na poznanie świata zewnętrznego. * budowanie systemu wartości, czyli kształtowanie pojęcia, co jest dobre a co złe; * rozwijanie umiejętności społecznych oraz radzenia sobie z emocjami, szczególnie tymi trudnymi wynikającymi z porażki lub z funkcjonowania w nowej dla siebie sytuacji; * budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w sposób przemyślany i zrozumiały dla innych; * kształtowanie u dzieci postawy patriotycznej oraz budowanie tożsamości poprzez przynależenie do różnych grup. Ponadto zapraszanie dziecka w świat kultury i estetyki. Przez cały wiek przedszkolny dziecko kształtuje: * umiejętności społeczne, czyli porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi oraz przestrzega zasady i normy społeczne i ustalone przez grupę; * umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne Ponadto wychowanie przedszkolne, wspiera: * rozwój mowy. Dziecko kończące przedszkole powinno zwracać się bezpośrednio do rozmówcy mówiąc zgodnie z gramatyką i składnią. Uważnie słucha oraz w jasny i zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach. * dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które dziecko stosuje w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. * wychowanie poprzez sztukę: taniec, śpiew teatr * rozwój umysłowy dziecka poprzez zabawy konstrukcyjne oraz poprzez wyjaśnianie zjawisk atmosferycznych oraz poprzez rozwój umiejętności matematycznych; * budowanie postaw wyrażających szacunek do zwierząt i przyrody Przedszkole kształtuje w dzieciach postawę prozdrowotną oraz buduje w nich nawyk aktywności fizycznej. Ponadto buduje w dzieciach gotowość dbania o bezpieczeństwo innych i własne poprzez zapoznanie dzieci z ich prawami, ćwiczenie zachowań w trudnych sytuacjach, w których zagrożone jest życie, np.: pożar, przemoc fizyczna, itp. Zajęcia w przedszkolu mają również za zadanie kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Dziecko kończące przedszkole powinno potrafić określić kierunek oraz miejsce na kartce, wykonać proste polecenie, np.: narysuj koło. Ponadto powinno rozpoznać i zapamiętać, co jest przestawione na obrazku, dysponować sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo- ruchową. Dziecko układa krótkie historie, rozumie sens informacji podanych w uproszczonych rysunkach oraz interesuje się czytaniem i pisaniem. Reasumując: dziecko kończące przedszkole powinno być gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole. Poszczególne cele wychowania przedszkolnego realizowane są w każdym wieku przy uwzględnieniu ograniczeń dziecka wynikających z jego wieku rozwojowego. Ekspert Anna Olędzka - Bukowska Polsko – Angielskie Przedszkole Muzyczne Ul. Urwisko 19, 02-776 Warszawa Tel. 22/644-39-34 Mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. http://www.zyrafa.edu.pl |
Poprawiony: wtorek, 07 stycznia 2014 20:47 |