Dostrzegamy! Badamy. – 5. edycja kampanii W kobiecym interesie. |
Wpisany przez Administrator |
niedziela, 28 maja 2023 21:07 |
Dostrzegamy! Badamy. – 5. edycja kampanii W kobiecym interesie.Rusza w trasę Mobilny Gabinet Ginekologiczny. Eksperci biją na alarm: Kobieta w każdym wieku powinna odbyć wizytę ginekologiczną przynajmniej raz w roku. Rusza kampania Dostrzegamy! Badamy. W kobiecym interesie, która już po raz piąty przypomina Polkom o konieczności wykonywania badań ginekologicznych. Tegoroczna edycja szczególną uwagę poświęca kobietom 59+ oraz ze stwierdzoną niepełnosprawnością.
Czy istnieje granica wieku, po której przekroczeniu kobiety stają się "niewidzialne" dla reszty społeczeństwa? Granica, kiedy zaczynają wycofywać się z wielu obszarów życia znikając m.in. z gabinetów ginekologicznych? Jak pokazały wyniki badania opinii (1), prawie co trzecia respondentka po 59 roku życia, w tym z niepełnosprawnością, nie odwiedziła ginekologa na przestrzeni ostatnich dwóch i więcej lat, a ok. 14% pytanych nie pamiętało, kiedy taka wizyta miała miejsce. Z kolei badanie zrealizowane w 2022 roku wykazało, że aż 77% kobiet z niepełnosprawnością nie było w ciągu ostatniego roku u ginekologa, a 22% przyznało, że nie było nigdy w życiu. Wśród Polek ogółem, w wieku rozrodczym, 72% przyznało, że ma świadomość, iż regularne wizyty u ginekologa i badania pomagają wcześnie wykryć groźne choroby, to ze względu na różne ograniczenia (m.in. psychologiczne) tylko 1/3 Polek chodzi regularnie do ginekologa.(2) W Polsce jest ok. 5,5 mln kobiet w wieku senioralnym, a z uwagi na starzejące się społeczeństwo do 2050 roku kobiety te będą stanowiły 22,2% ogółu ludności kraju.(4) Zdaniem ekspertów, wiek nie zwalnia z konieczności wykonywania profilaktycznych badań ginekologicznych, a zalecenia Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników wskazują na zasadność wykonywania wymazu cytologicznego minimum co 3 lata oraz testu w kierunku HPV raz na 5 lat. Niestety, z badania opinii na temat profilaktyki ginekologicznej przeprowadzonego przez SW Research (5) na zlecenie Gedeon Richter Polska, inicjatora kampanii W kobiecym interesie oraz Fundacji Watch Health Care, kobiety po 59 roku życia nie wiedzą jak często należy wykonywać badania cytologiczne (20%) oraz test na HPV (aż 63%). W gabinetach, w których przyjmuję, do rzadkości należą wizyty kobiet w wieku 59+, a jeśli do nich dochodzi, to nigdy lub prawie nigdy nie mają charakteru wizyty profilaktycznej. Zawsze zastanawiam się, z czego to wynika. Czy po przekroczeniu pewnej granicy wieku dochodzimy do wniosku, że ginekologia nas już nie dotyczy? Nic bardziej mylnego! Kobieta w każdym wieku powinna pójść do ginekologa przynajmniej raz w roku - mówi dr Joanna Bonarek-Sztaba, ginekolog, położnik - Istnieją schorzenia ginekologiczne, jak np. stany zapalne w obrębie miednicy mniejszej, które przytrafiają się kobietom w wieku 35, ale również 75 lat. Niestety mamy tendencję do przypisywania wielu niedyspozycji wiekowi myśląc, że po prostu tak musi być, a do tego tendencję tę projektujemy na przyszłe pokolenia i w ten sposób tkwimy w błędnym kole - dodaje dr Bonarek-Sztaba. We wspomnianym badaniu opinii przeprowadzonym na grupie kobiet 59+, w tym kobiet z niepełnosprawnościami (6), co czwarta respondentka stwierdziła, że z racji na wiek, nie widzi potrzeby wizyty u ginekologa. Badanie zrealizowane przez naszą Fundację z inicjatywy i w kooperacji z firmą Gedeon Richter potwierdziło, że my, kobiety, niestety wciąż zbyt często nie widzimy potrzeby zadbania o siebie - stwierdziła Milena Kruszewska, prezes Fundacji Watch Health Care. - Chodzimy do lekarza z dziećmi, z mężem, z wnukami, wiemy, że same ze sobą też powinnyśmy, ale ciągle jest coś ważniejszego. Dobrze, że jest kampania, w której możemy głośno przypominać o tym, że wizyta u ginekologa jest przejawem dbania o siebie, i która umożliwia skorzystanie z takiej wizyty. Kampania W kobiecym interesie jest w interesie nas wszystkich – podkreśla, przypominając jednocześnie, że WHO przewiduje, że do 2030 roku 1 na 6 osób na świecie będzie miała co najmniej 60 lat - Żyjemy dłużej, ale żebyśmy mogli cieszyć się dłużej jakością tego życia, musimy o siebie zadbać – mówi Kruszewska. Dostrzegamy! Badamy. W kobiecym interesie.Najczęstszą przyczyną zaniechania badań ginekologicznych przez kobiety po 59 roku życia, w tym kobiety z niepełnosprawnościami, jest brak dolegliwości (aż 40% uczestniczek badania). Dodatkowo, w ciągu ostatnich trzech lat 39% respondentek nie miało lub nie pamięta, czy miało wykonane badanie cytologiczne, a aż 90% test HPV (7). Dlatego właśnie tegoroczna, 5. już edycja kampanii W kobiecym interesie uwagę skupia na kobietach w wieku 59+, w tym kobietach z niepełnosprawnościami, konsekwentnie przypominając o konieczności badań ginekologicznych. Bezpłatne badania ginekologiczne w MGGJuż 27 maja rozpocznie swoją trasę Mobilny Gabinet Ginekologiczny kampanii “Dostrzegamy! Badamy. W kobiecym interesie”, który odwiedzi 8 miast w trzech województwach: łódzkim (Łódź 27.05, Zduńska Wola 28.05), lubuskim (Zielona Góra 02.06, Międzyrzecz 03.06, Strzelce Krajeńskie 04.06) i zachodniopomorskim (Szczecin 09.06, Świnoujście 10.06, Międzyzdroje 11.06). Zainteresowane kobiety będą mogły skorzystać z darmowych konsultacji ginekologicznych oraz badań (cytologiczne, USG, test HPV), a także z konsultacji z fizjoterapeutką uroginekologiczną. Mobilny Gabinet Ginekologiczny spełnia wymogi bezpieczeństwa oraz jest specjalnie przystosowany, by przyjąć pacjentki z niepełnosprawnościami. ZapisyNa badania mogą zapisać się wszystkie kobiety, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet 59+, bez względu na miejsce zamieszkania, narodowość czy stopień niepełnosprawności. Wymogiem jest posiadanie ze sobą dowodu osobistego lub paszportu. W trosce o komfort kobiet zapisy będą odbywały się dwutorowo: Więcej na www.wkobiecyminteresie.pl 1,5) Badanie opinii na temat profilaktyki ginekologicznej, SW Research na zlecenie firmy Gedeon Richter Polska oraz Fundacji Watch Health Care, z celową próbą Polek powyżej 59 roku życia, ze wsi i miast do 100 tys. mieszkańców, w tym 61 ankiet z kobietami ze stwierdzoną niepełnosprawnością, 332 ankiety 6,7) Badanie opinii na temat profilaktyki ginekologicznej, SW Research na zlecenie firmy Gedeon Richter Polska i Fundacji Watch Health Care, z celową próbą Polek powyżej 59 roku życia, ze wsi i miast do 100 tys. mieszkańców, w tym 61 ankiet z kobietami ze stwierdzoną niepełnosprawnością, 332 ankiety Backgrounder Kampania W kobiecym interesie, której inicjatorem jest Gedeon Richter Polska, ma na celu zwiększenie świadomości kobiet na temat konieczności regularnych badań ginekologicznych oraz walki z nierównościami w dostępie do świadczeń zdrowotnych. Inspiracją dla pierwszej edycji kampanii, zainaugurowanej w 2019 roku, był raport Najwyższej Izby Kontroli pt. „Dostępność świadczeń ginekologiczno-położniczych finansowanych ze środków publicznych na terenach wiejskich. Lata 2016-2017”, który ujawnił znaczne nierówności w dostępie do ambulatoryjnych świadczeń ginekologiczno-położniczych na terenach gmin wiejskich i miejsko-wiejskich. Każda edycja kampanii skupia się na innych wyzwaniach związanych z dostępem do badań ginekologicznych, starając się na nie reagować lokalnie. Poza kampanią W kobiecym interesie firma Gedeon Richter realizuje szereg projektów wspierających uwrażliwianie kobiet na konieczność regularnej dbałości o własne zdrowie, wsłuchiwanie się w swoje ciało, nieignorowanie symptomów, które mogą przerodzić się w chorobę. /źródło - / |